Bra artiklar för dig som frilansar

Här kommer en drös tips med bra artiklar, poddar och inlägg om frilansandet som jag har sparat. Tänker att det finns fler som kan ha nytta av dem. Arvoden, företagande, att marknadsföra sig, framtiden som frilansare, om orken/lusten att vara egen och mycket mer. Alla artiklar och inlägg är aktuella, även om vissa har något år på nacken. Se dem som inspiration, lite kunskap och kanske får det dig att tänka till ett varv. Att förändra, förnya – eller så är det bra som det är!

Klicka på en rubrik och inlägget dyker upp!

Artiklar

LinkedIn
Min tid är inte gratis
Bra inlägg i debatten om arvoden skriven av Maria Paavola på LinkedIn.

LinkedIn
Tips till dig som vill söka jobb via LinkedIn och Facebook

Tips som givetvis även gäller om du frilansar skrivet av Nina Jansdotter.

Starta och Driva
Om framtiden, gig-ekonomi
Mycket intressant intervju med framtidsforskaren Peter Siljerud.

LinkedIn
Frilansare – har du vett att ta rätt betalt?

Många frilansare kämpar med att ta tillräckligt betalt för att klara sig på lång sikt. Så hur ska man tänka, räkna och argumentera egentligen?
Det här är nog ett av mina favoritinlägg gällande arvode skrivet av Julieta Spoerer.

Nivide
Fyra enkla tips för att synas bättre på LinkedIn

Det här blogginlägget är från 2017 men är lika viktigt nu som då. Läs Nivides artikel skriven av Johan Åberg som ger dig tips kring hur du kan öka din synlighet på LinkedIn.

GP
Ta ut stenen ur skon när stressen kommer krypande
Kloka ord av Peter Währborg på GP om stress.
”Vanmaktens bojor är inte smidda i järn. Det går att ta ut stenen ur skon när man vet var den finns – annars får man leta. Ingen annan gör det åt dig. Bara du äger ditt liv.”

Resumé
Mandarva Stenborg, vd på Abby Priest, och Andreas Morne, delägare och strateg på Abby Priest, tror att många av byråerna kommer att gå ett mörkt öde till mötes
”Sveriges kommunikationsbyråer står för en stor utmaning när Inhouse-trenden växer sig allt starkare hos svenska företag. Många ställer sig frågan om kommunikationsbyråerna kommer att överleva – eller om det här innebär döden.”
Och vad innebär det i så fall för frilansarna? Jag tror inte att det blir färre frilansuppdrag och dessutom fördel att inte vara underleverantör.

Svenska Nomader
Intressant blogginlägg skrivet av Emelie Fågelstedt om hur man som uppdragsgivare attraherar en frilansare
Nej, du är i och för sig inte uppdragsgivare. Men det spelar ingen roll. Stärker frilansrollen och är en superbra artikel! Den här skulle alla uppdragsgivare läsa!

Inner Brand
Så undviker du småföretagsdöden
Att starta eget är för många en dröm och för några stannar det där, men cirka 70 000 personer per år gör slag i saken. 7 bra pepptips för att bygga sitt företag.

Starta och Driva
Gig-ekonomi – en växande trend
”Gig-ekonomin ökar i popularitet. Förutom att det ger människor ett sätt att få work-life balance, arbeta flexibelt och med vad man känner för ger det småföretagare ett smidigt sätt att hitta kompetens till både längre och kortare uppdrag.”

mariarunelund.se
Gigare
”Gigarna ser jobbet som ett äventyr” eller ”Gig-bolagen glömmer bort människorna”.
Mitt inlägg i i debatten som handlar om för- och nackdelar. Och att det finns skillnader i att giga jämfört med att frilansa.

Computer Sweden
Konsultexperten: Gigarnas guide till uppdrag 2018
”Är du redan gigare eller funderar på att bli? Då måste du planera allt från din beläggning till hur du ska nätverka och skapa nya relationer för att säkra nästa uppdrag.”
Om inte annat en bra artikel för att bli påmind om vad som är viktigt för överlevnaden.

SvD
Företagare mest utsatta på arbetsmarknaden
Bra debattartikel i SvD Näringsliv som fortfarande håller. I en rapport från Timbro konstateras att det måste bli enklare att driva små företag. Eller hur? Och vad har hänt? Inte så mycket.

Företagarna
Jobba ensam? 11 bästa tipsen för soloföretagare
Juristerna på Företagarnas rådgivning har hört det mesta som har med företagande att göra. Nu har de ställt samman de bästa tipsen till dig som är soloföretagare.

Dagens Media
Kunderna börjar bli reklambyråernas egna konkurrenter
Om vad marknadsavdelningar kan göra för att kapa banden med reklambyråerna – och istället skapa en egen kreativ marknadsavdelning.

Poddar

Svenska Nomader
Intervju med Anna Troberg/DIK om behovet av en svensk egenföretagaremodell
DIK (och många andra fackförbund) har fått upp ögonen för egenföretagare och egenanställda och inser att de måste ta tag i frågan och föra deras talan.

Maria Runelund Skrivet av:

Förmedlar frilansare och rekryterar inom marknad och kommunikation.

Bli först att skriva en kommentar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *