Hur ser arbetsmarknaden ut?

Lite tankar och funderingar om arbetsmarknaden inom marknad och kommunikation – fast och frilans.

Tror inte att arbetstillfällena i vår bransch minskar, förmodligen tvärtom. Däremot upplever jag att det finns en oro att inte räcka till. Det gäller att hålla sig uppdaterad, gå utbildningar och kurser för att inte halka efter.

Fler och fler börjar frilansa eller går in i projektanställningar. Företagen räknar noggrant på om det är lönsamt att tillsvidareanställa. Jag upplever t.ex. att nystartade byråer väljer att anlita frilansare i en större utsträckning jämfört med tidigare. På företagens marknads- och informationsavdelningar är det mycket projektanställningar och likaså på inhousebyråer. Dock kan man se att inhousebyråerna nu har insett att det finns fördelar att anställa i större utsträckning än tidigare. I årets upplaga av Inhousebarometern framgår det att inhousebyråerna på företagen planerar att anställa fler – och det är framför allt kreativ kompetens som ligger i fokus.

Det kanske inte är så konstigt att vi oroar oss 
Mycket händer i världen och här hemma. Det i kombination med en arbetsmarknad som är svårtolkad gör att det känns lite nervöst.

Det är dags för förändring
Jag hoppas att vi i framtiden inte är så fokuserade på i vilken form vi arbetar utifrån. Är det egentligen någon större skillnad på att vara anställd jämfört med att jobba som egenföretagare? Nej, egentligen inte! Men i dag är det skillnad, t.ex. sjukförsäkring och all byråkrati gör att många inte vågar starta eget. Men åter igen, om politikerna får upp ögonen kan livet som soloföretagare bli både enklare och smidigare.

Maria Runelund Skrivet av:

Förmedlar frilansare och rekryterar inom marknad och kommunikation.

Bli först att skriva en kommentar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *