Kreatörer och LinkedIn

Fortfarande får jag höra att LinkedIn är tråkigt och yxigt och därför väljer man bort att inte vara där. Jag hävdar att LinkedIn är den bästa marknadsföringskanalen för frilansare oberoende titel. Det är så dumt att inte utnyttja möjligheten att visa upp sig och det dessutom utan kostnad!

”Men vad ska jag dela?”
Alla formgivare, designers, art directors, illustratörer och fotografer har faktiskt ett försprång. De flesta har ett helt arkiv med bilder och då är det bara att välja och vraka. Så enkelt! Bara att bestämma hur ofta och i vilken ton man vill hålla i texten (som inte behöver vara lång).

Om jag vore kreatör
Om jag vore kreatör skulle jag – och i den här ordningen, prioritera min egen marknadsföring på nätet så här. (Om du publicerar betalt jobb, glöm inte att fråga din uppdragsgivare om lov först.)

1. LinkedIn
2. Egen hemsida
3. FB för företag och Instagram

Två exempel på kreatörer som bloggar och är aktiva på bl.a. LinkedIn:
Fotograf Stefan Tell. Utgår från sin blogg och delar sedan vidare på bl.a. LinkedIn.

Illustratör Stefan Lindblad. Utgår också som oftast från sin blogg. Han har nyligen skrivit om fördelarna för illustratörer och designers om att vara på LinkedIn.

Men det passar inte alla att blogga och den bästa lösningen kan då vara att använda LinkedIn som sin första marknadsföringskanal.

Sköter man sin LinkedInprofil och är aktiv genom att adda, publicera, gilla och dela så genererar det i mer uppdrag så småningom. Och man behöver inte vara där h e l a tiden. Men självklart blir det enklare om man hittar en rutin som är görlig och passar ens egna rutiner.

Maria Runelund Skrivet av:

Förmedlar frilansare och rekryterar inom marknad och kommunikation.

Bli först att skriva en kommentar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *