Samarbeten frilansare emellan

Är inte helt ovanligt att två eller flera frilansare med separata företag samarbetar när en kund behöver en hel arbetsgrupp. Det finns några saker som alla i gruppen bör gå igenom, diskutera och bestämma innan uppdragsstart.

8 tips för att undvika tråkigheter, missförstånd och energitapp.

1. Förutom era titlar, har ni ordentlig koll på varandra?
Styrkor svagheter och värderingar? Vik tid för att lära känna varandra innan.

2. Har alla samma mål, engagemang och ambitionsnivå med samarbetet?
Frågan är relevant, framför allt om tanken är att skapa ett långsiktigt samarbete.

3. Budget för det gemensamma paraplyet?
Vad finns det för kostnader vid uppstart och över tid? Vem betalar inköp, kund eller paraplyet?

4. Hur ska inkomsterna fördelas?
Är arbetstiden i projekten ungefär densamma för alla? Samma timarvode?

5. Hur mycket tid kommer det att finnas för ert gemensamma paraply?
Hur ser beläggningen ut hos var och en? Hur ska jobben prioriteras? Kan vara svårt om man både sitter med egna och gemensamma uppdrag med tight tidsschema. Kan man hitta en plan B som funkar?

6. Vem fakturerar kunden?
Var och en för sig eller i klump? Om ni bestämmer er för att det ska skickas en klumpfaktura, bestäm vem. Resterande fakturerar den utsedda frilansaren. Mitt förslag är att gruppen får betalt när kunden har betalt.

6. Vem äger kunden?
Ingen av frilansarna behöver känna någon oro så länge allt flyter på. Men om det blir osämja finns en risk att diskussion uppstår om vem som äger kunden. Därför är det bra om frågan kommer upp på bordet redan från start.

7. Är det ok att var och en marknadsför sig separat?
Hur ska ni kommunicera ut mot gemensam kund? Är det ok att marknadsföra sig själv och sitt eget företag, eller ska allt gå via paraplyet?

8. Om någon vill hoppa av, vad gäller då?
Och hur ställer ni er till att ta in fler i gruppen?

Kommer ni på fler saker som är bra att ta till sig vid ett frilanssamarbete? I så fall, hör gärna av dig!

Maria Runelund Skrivet av:

Förmedlar frilansare och rekryterar inom marknad och kommunikation.

Bli först att skriva en kommentar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *