Vad har du för ansvar gentemot din kund som frilansare?

Att vara tydlig med vad du som frilansare ansvarar för i ett uppdrag förenklar för både dig och din kund och därför är det viktigt att skriva avtal. Risken för missförstånd eller att något ramlar mellan stolarna minskar. Upplevelsen av själva samarbetet blir smidigt och positivt och du blir ihågkommen som en lätt och strukturerad person att samarbeta med.

Jag rekommenderar att alltid skriva avtal och jag har tidigare i korta ordalag beskrivit de tre absoluta måstena i avtalet:

  • Uppdragsbeskrivning
  • Arvode
  • Start/klart-datum

När det gäller själva uppdragsbeskrivningen är det en fördel om du är noggrann med att beskriva vem som ska göra vad och var ansvaret ligger. Vilka är dina ansvarsområden och vilka är kundens? Gör en lista som ni går igenom gemensamt. Är det frågan om längre/större uppdrag, gör avstämningar med jämna mellanrum.

  • Tillkommer det arbetsuppgifter som inte var avtalat från början, se till att kunden får förståelse för att det kommer att debiteras utöver det ursprungliga arvodet.
  • Sker det förändringar som gör att uppdragsslutet försenas, meddela kunden direkt och berätta varför.

Kunden köper frilanstjänster för att de själva inte har tid eller kunskap. Är anledningen ont om tid, är det än mer viktigt att vara tydlig. Jag upplever att beslut i stressade situationer ofta leder till missförstånd och i värsta fall osämja.

”Att komma med ett avtal i handen är inte min grej”. Visst, det kan kännas lite för formellt i vissa sammanhang. Mitt förslag är då att skicka ett mail med avtal till kunden som summerar allt som bestämts med uppmaningen att bekräfta med vändande mail. Sker det förändringar under arbetets gång, bekräfta även då med mail.

”Jag är rädd att kunden ska tycka att jag är krånglig, tjatig och gniden.” Men om alternativet blir att det uppstår diskussioner om arvoden eller försenat leveransdatum i efterhand, kan jag lova att det är absolut värst.

Det är tråkigt om man tappar en kund på grund av onödiga missförstånd. Det är enklare att förebygga genom avtal och arbetsbeskrivningar och det behöver inte bli så formellt. Hitta ditt sätt. Huvudsaken är att du gör det!

 

 

 

Maria Runelund Skrivet av:

Förmedlar frilansare och rekryterar inom marknad och kommunikation.

Bli först att skriva en kommentar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *