Hur använder du sociala medier bäst som frilansare?

Om jag ska lista de vanligaste diskussionerna jag har med frilansare kommer användandet av sociala medier – och då i första hand LinkedIn, på topp tre. Jo, jag vet! Det kan vara svårt att hinna med! Och måste man vara överallt?

Jag ska inte sticka under stol med att jag själv är ganska dålig på att uppdatera på LinkedIn. 😉 Mitt största problem är att jag som oftast gör jobb som inte får synas och det innebär i sin tur att jag måste vara bra på att gilla, kommentera och dela andras inlägg som jag tycker är intressanta, för att själv uppmärksammas. Det är inte alltid helt enkelt och kräver lite mer engagemang, tid och tankeverksamhet. 

Däremot för er som kan lägga ut arbetsprover på utförda arbeten har definitivt ett försprång. Plocka ut de arbeten som du själv är nöjd med och publicera tillsammans med några beskrivande rader. (För säkerhets skull, kolla med uppdragsgivaren att det är okej.) Glöm inte att nämna eventuell samarbetspartner i projektet. Bra att lyfta varandra. 

Om du fick lite Linkedin-energi av mig nu tycker jag att du ska bestämma en plan för hur ofta du ska publicera inlägg framöver. Fundera också på bildspråk och språkbruk och håll dig sedan till det. Gör en egen mall för hur du ska gå tillväga, för då blir det så mycket smidigare och enklare att hålla takten.

I LinkedIn-diskussionerna dyker ofta frågan om hemsida upp. Är det nödvändigt? Så klart det är. Men då krävs det att du håller den uppdaterad. Om du redan har en hemsida eller funderar på att göra en, utgå då från den och lägg in arbetsprover där och länka sedan från LinkedIn tillsammans med en beskrivande text.

Däremot, om du känner på dig att hemsida OCH LinkedIn blir för mycket föreslår jag att du lägger fokus på LinkedIn. Har du redan en hemsida, låt den vara kvar och gör den tidlös. Gå igenom den och se till att den är uppdaterad med en beskrivning av dig och din profession samt kontaktuppgifter. Hänvisa till din profil på LinkedIn där dina arbetsprover finns redovisade.  

Till sist några ord om Facebook, Instagram, Twitter etc. Alla googlar, även uppdragsgivare. Har du en öppen privat profil, tänk på vad du publicerar. Vill du hålla företagandet strikt professionellt är det bästa att skapa företagssidor på till exempel Facebook och Instagram och ha dina privata konton slutna. 

Tips
Vill gärna tipsa dig om SmartBizz/Linda Björck som generöst bjuder på massor av bra LinkedIn-tips på sin blogg. 
Du kan även läsa två tidigare inlägg här på bloggen som handlar om frilansare och sociala medier: Kreatörer och LinkedIn och Skriv att du är tillgänglig för frilansuppdrag!

Maria Runelund Skrivet av:

Förmedlar frilansare och rekryterar inom marknad och kommunikation.

Bli först att skriva en kommentar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *