vårda ditt varumärke

Se över ditt varumärke på nätet och i sociala media. Extra viktigt om du frilansar eller är arbetssökande.

Hamnade i en diskussion med en frilansare idag om huruvida man ska ha öppen eller stängd profil på Facebook och Instagram. Frilansaren är ganska generös med sitt privatliv på sociala medier och ibland (tycker jag) att det blir lite för mycket av det goda. ”Ja, men det här är jag och jag har inga problem med att visa det”. Svarade att det givetvis är upp till var och en, men att man ändå ska tänka på att det kan få konsekvenser i jobbsammanhang och att det finns en risk att bli bortvald. Varför inte skilja på jobb och privatliv? Kanske bättre att ha en stängd privat profil och en företagssida istället?

Som frilansare har du mycket på att vinna på om du är konsekvent, sänder samma signaler, ger samma visuella intryck, håller samma språk och tonalitet på nätet. Ge besökaren ett ärligt och bra intryck redan vid första ögonkastet. Lovar att du tjänar på det.


Maria Runelund Skrivet av:

Förmedlar frilansare och rekryterar inom marknad och kommunikation.

Bli först att skriva en kommentar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *